Απώλειες εσόδων για το ελληνικό δημόσιο λόγω της μη απόδοσης ΦΠΑ που μπορεί ήδη να φτάνουν ίσως και να ξεπερνούν αρκετά εκ. ευρώ, διαπιστώνουν και επισημαίνουν συναρμόδιες οικονομικές υπηρεσίες με αφορμή την εκτέλεση των δρομολογίων των τακτικών γραμμών από την Αλβανία προς την Ελλάδα και αντίστροφα
Ένα καθεστώς που είναι ...
διάτρητο, για το οποίο όμως μέχρι στιγμής οι έλεγχοι και οι παρατηρήσεις, και οι αναφορές των τοπικών κατά βάση υπηρεσιών δε βρίσκουν ανταπόκριση από την κεντρική πολιτική ηγεσία και τους επιφορτισμένους με το καθήκον αυτό, υπηρεσιακούς παράγοντες των συναρμόδιων υπουργείων.
Η καταστρατήγηση της διακρατικής συμφωνίας του 1998 μεταξύ των δύο χωρών για την από κοινού εκτέλεση των δρομολογίων αυτών από την πρωτεύουσα της Αλβανίας, τα Τίρανα, έως την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και αντίστροφα, έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο με το ελληνικό δημόσιο αφενός να καταγράφει καθημερινά ζημίες χιλιάδων ευρώ και τις αλβανικές εταιρείες μεταφορών να κερδίζουν αντίστοιχα τεράστια ποσά από την εκμετάλλευση των γραμμών αυτών.
Ήδη, τους τελευταίους μήνες εκτός των εγγράφων, των αναφορών και των παρεμβάσεων της Ομοσπονδίας Υπεραστικών ΚΤΕΛ, που πλήττεται βάναυσα ως κλάδος, έχουν αποσταλεί σχετικά έγγραφα από το ΣΔΟΕ Ηπείρου, αλλά και από το Τελωνείο της Κακαβιάς, χωρίς να υπάρχει η παραμικρή απάντηση.Η παρατήρηση του ΣΔΟΕ Ηπείρου για το θέμα συνίσταται στο εάν οι αλβανικές εταιρείες που εκτελούν τα δρομολόγια των τακτικών γραμμών αποδίδουν ως οφείλουν, το νόμιμο ΦΠΑ με βάση τη διακρατική συμφωνία του 1998 ή εάν η συμφωνία αυτή έχει καταστρατηγηθεί στην πράξη, αφού το αντικείμενο της εκμετάλλευσης είναι πλέον διαφορετικό από το αρχικώς συμφωνηθέν.Με κάθε διέλευση από το Τελωνείο της Κακαβιάς, οι εταιρείες που εκτελούν τα δρομολόγια πληρώνουν ένα ποσό ως ΦΠΑ κατ’ αποκοπήν όμως και όχι με βάση τον αριθμό των εισιτηρίων κάθε διαδρομής.
Τι προέβλεπε η συμφωνία
Η αρχική συμφωνία του 1998 προέβλεπε, ότι το έργο των τακτικών γραμμών αναλαμβάνουν από κοινού με ποσοστό 50-50 η Ελλάδα και η Αλβανία.Από το 2006 όμως με υπουργική απόφαση του υπ. Μεταφορών δόθηκε η δυνατότητα στις αλβανικές εταιρείες να αιτούνται και την εκτέλεση δρομολογίου και σε άλλες γραμμές, στην ενδοχώρα της Ελλάδας. Η απόφαση μάλιστα προέβλεπε ότι εφόσον σε εύλογο χρονικό διάστημα δεν υπάρξει απάντηση του υπ. Μεταφορών, τότε η εταιρεία είχε το δικαίωμα να καταθέτει το ίδιο αίτημα στην αλβανική πλευρά, που φυσικά, υπέγραφε με σχετική ευκολία, ανοίγοντας το δρόμο σε δεκάδες αλβανικά λεωφορεία να κατακλύσουν τα εθνικά δίκτυα της χώρας, εκτελώντας δρομολόγια από τότε μέχρι σήμερα προς δεκάδες άλλους προορισμούς πλην Αθήνας – Θεσσαλονίκης.
Η ζημία για το ελληνικό δημόσιο συνίσταται πως κατά παράβαση της διακρατικής συμφωνίας, ενώ άλλαξαν οι γραμμές, αυξήθηκαν τα δρομολόγια, η επιβατική κίνηση άρα και τα έσοδα, δεν άλλαξε το παραμικρό ως προς την υποχρέωση των εταιρειών να αποδίδουν τον αναλογούντα φόρο! Έτσι, χαμένοι της υπόθεσης είναι και το ελληνικό δημόσιο που δεν εισπράττει τον αναλογούντα φόρο και τα ελληνικά Υπεραστικά ΚΤΕΛ που απέκτησαν ξαφνικά ανταγωνιστές για τις εσωτερικές γραμμές.
Έγγραφο σε Ρακιντζή
Η ελληνική τραγωδία της γραφειοκρατίας και του ανύπαρκτου συντονισμού, περιγράφεται στα έγγραφα του ΣΔΟΕ Ηπείρου που ζητά διευκρινίσεις και οδηγίες από την κεντρική υπηρεσία, στα έγγραφα του Τελωνείου της Κακαβιάς, αλλά και σε αναφορές του Υπεραστικού ΚΤΕΛ προς τον Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης Λ. Ρακιντζή και τα υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών. Η απάντηση μάλιστα του υπ. Μεταφορών στο αίτημα να ελεγχθούν οι αλβανικές εταιρείες εάν διατηρούν ΑΦΜ και ποιο είναι αυτό, ήταν πως αυτό θα πρέπει να το κάνουν οι… καταγγέλλοντες!Εάν το υπουργείο θέλει να αφαιρέσει την άδεια του μεταφορέα στις εταιρείες αυτές, μπορεί να το κάνει, γιατί δεν έχουν ΑΦΜ και δεν αποδίδουν στο ελληνικό κράτος το ΦΠΑ», τονίζει ο πρόεδρος του Υπεραστικού ΚΤΕΛ Ιωαννίνων Γρηγ. Γκίκας.
Λαθρεμπόριο στα νυχτερινά δρομολόγια
Μία άλλη πτυχή της υπόθεσης αναδεικνύεται από το έγγραφο του Τελωνείου Κακαβιάς προς τη Γενική Διεύθυνση Τελωνείων, όπου σημειώνεται πως οι οριακές συνθήκες συναλλαγής επιβαρύνονται ακόμη περισσότερο με τον συνεχώς αυξανόμενο αριθμό λεωφορείων τακτικών γραμμών που μεταφέρουν επιβάτες από και προς την Ελλάδα, «κατά τις νυχτερινές ώρες σε βαθμό που οι συνθήκες να ευνοούν και να ενθαρρύνουν τους επιτηδείους για τη διάπραξη λαθρεμπορικών πράξεων και άλλων ποινικών αδικημάτων και να πλήττουν την αποτελεσματικότητα των ελέγχων της μειωμένης – λόγω έλλειψης προσωπικού – νυχτερινής βάρδιας του Τελωνείου…», σημειώνεται και λίγο πιο κάτω προσθέτει…» ότι επειδή δημιουργήθηκαν βάσιμες υπόνοιες, ότι η άφιξη κατά τις νυχτερινές ώρες ορισμένων δρομολογίων δεν είναι τυχαία, πρόκειται να αναληφθεί πρωτοβουλία για την αλλαγή των δρομολογίων των λεωφορείων των τακτικών γραμμών και την άφιξή τους στην είσοδο και την έξοδο κατά τις ώρες 07.00-22.00 ώστε οι έλεγχοι να διενεργούνται κατά τη διάρκεια της ημέρας με ασφάλεια και πληρότητα», σημειώνεται, ενώ γίνεται αναφορά σε πλήθος ποινικών αδικημάτων, όπως απόπειρες λαθραίας εισαγωγής αλκοολούχων ποτών, αναβολικών και άλλων φαρμάκων, τσιγάρων, απόπειρες εξαγωγής κλεμμένων δικύκλων, εμπορευμάτων χωρίς τελωνειακές διατυπώσεις κ.λπ.Στη συγκεκριμένη περίπτωση δηλαδή, ενώ οι φύλακες (οι υπηρεσίες δηλαδή) έχουν γνώση και άποψη, οι έχοντες την πολιτική ευθύνη λήψης και εφαρμογής των αποφάσεων κοιμούνται τον ύπνο του Δικαίου…
nepirusonline.blogspot.com
Ένα καθεστώς που είναι ...
διάτρητο, για το οποίο όμως μέχρι στιγμής οι έλεγχοι και οι παρατηρήσεις, και οι αναφορές των τοπικών κατά βάση υπηρεσιών δε βρίσκουν ανταπόκριση από την κεντρική πολιτική ηγεσία και τους επιφορτισμένους με το καθήκον αυτό, υπηρεσιακούς παράγοντες των συναρμόδιων υπουργείων.
Η καταστρατήγηση της διακρατικής συμφωνίας του 1998 μεταξύ των δύο χωρών για την από κοινού εκτέλεση των δρομολογίων αυτών από την πρωτεύουσα της Αλβανίας, τα Τίρανα, έως την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και αντίστροφα, έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο με το ελληνικό δημόσιο αφενός να καταγράφει καθημερινά ζημίες χιλιάδων ευρώ και τις αλβανικές εταιρείες μεταφορών να κερδίζουν αντίστοιχα τεράστια ποσά από την εκμετάλλευση των γραμμών αυτών.
Ήδη, τους τελευταίους μήνες εκτός των εγγράφων, των αναφορών και των παρεμβάσεων της Ομοσπονδίας Υπεραστικών ΚΤΕΛ, που πλήττεται βάναυσα ως κλάδος, έχουν αποσταλεί σχετικά έγγραφα από το ΣΔΟΕ Ηπείρου, αλλά και από το Τελωνείο της Κακαβιάς, χωρίς να υπάρχει η παραμικρή απάντηση.Η παρατήρηση του ΣΔΟΕ Ηπείρου για το θέμα συνίσταται στο εάν οι αλβανικές εταιρείες που εκτελούν τα δρομολόγια των τακτικών γραμμών αποδίδουν ως οφείλουν, το νόμιμο ΦΠΑ με βάση τη διακρατική συμφωνία του 1998 ή εάν η συμφωνία αυτή έχει καταστρατηγηθεί στην πράξη, αφού το αντικείμενο της εκμετάλλευσης είναι πλέον διαφορετικό από το αρχικώς συμφωνηθέν.Με κάθε διέλευση από το Τελωνείο της Κακαβιάς, οι εταιρείες που εκτελούν τα δρομολόγια πληρώνουν ένα ποσό ως ΦΠΑ κατ’ αποκοπήν όμως και όχι με βάση τον αριθμό των εισιτηρίων κάθε διαδρομής.
Τι προέβλεπε η συμφωνία
Η αρχική συμφωνία του 1998 προέβλεπε, ότι το έργο των τακτικών γραμμών αναλαμβάνουν από κοινού με ποσοστό 50-50 η Ελλάδα και η Αλβανία.Από το 2006 όμως με υπουργική απόφαση του υπ. Μεταφορών δόθηκε η δυνατότητα στις αλβανικές εταιρείες να αιτούνται και την εκτέλεση δρομολογίου και σε άλλες γραμμές, στην ενδοχώρα της Ελλάδας. Η απόφαση μάλιστα προέβλεπε ότι εφόσον σε εύλογο χρονικό διάστημα δεν υπάρξει απάντηση του υπ. Μεταφορών, τότε η εταιρεία είχε το δικαίωμα να καταθέτει το ίδιο αίτημα στην αλβανική πλευρά, που φυσικά, υπέγραφε με σχετική ευκολία, ανοίγοντας το δρόμο σε δεκάδες αλβανικά λεωφορεία να κατακλύσουν τα εθνικά δίκτυα της χώρας, εκτελώντας δρομολόγια από τότε μέχρι σήμερα προς δεκάδες άλλους προορισμούς πλην Αθήνας – Θεσσαλονίκης.
Η ζημία για το ελληνικό δημόσιο συνίσταται πως κατά παράβαση της διακρατικής συμφωνίας, ενώ άλλαξαν οι γραμμές, αυξήθηκαν τα δρομολόγια, η επιβατική κίνηση άρα και τα έσοδα, δεν άλλαξε το παραμικρό ως προς την υποχρέωση των εταιρειών να αποδίδουν τον αναλογούντα φόρο! Έτσι, χαμένοι της υπόθεσης είναι και το ελληνικό δημόσιο που δεν εισπράττει τον αναλογούντα φόρο και τα ελληνικά Υπεραστικά ΚΤΕΛ που απέκτησαν ξαφνικά ανταγωνιστές για τις εσωτερικές γραμμές.
Έγγραφο σε Ρακιντζή
Η ελληνική τραγωδία της γραφειοκρατίας και του ανύπαρκτου συντονισμού, περιγράφεται στα έγγραφα του ΣΔΟΕ Ηπείρου που ζητά διευκρινίσεις και οδηγίες από την κεντρική υπηρεσία, στα έγγραφα του Τελωνείου της Κακαβιάς, αλλά και σε αναφορές του Υπεραστικού ΚΤΕΛ προς τον Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης Λ. Ρακιντζή και τα υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών. Η απάντηση μάλιστα του υπ. Μεταφορών στο αίτημα να ελεγχθούν οι αλβανικές εταιρείες εάν διατηρούν ΑΦΜ και ποιο είναι αυτό, ήταν πως αυτό θα πρέπει να το κάνουν οι… καταγγέλλοντες!Εάν το υπουργείο θέλει να αφαιρέσει την άδεια του μεταφορέα στις εταιρείες αυτές, μπορεί να το κάνει, γιατί δεν έχουν ΑΦΜ και δεν αποδίδουν στο ελληνικό κράτος το ΦΠΑ», τονίζει ο πρόεδρος του Υπεραστικού ΚΤΕΛ Ιωαννίνων Γρηγ. Γκίκας.
Λαθρεμπόριο στα νυχτερινά δρομολόγια
Μία άλλη πτυχή της υπόθεσης αναδεικνύεται από το έγγραφο του Τελωνείου Κακαβιάς προς τη Γενική Διεύθυνση Τελωνείων, όπου σημειώνεται πως οι οριακές συνθήκες συναλλαγής επιβαρύνονται ακόμη περισσότερο με τον συνεχώς αυξανόμενο αριθμό λεωφορείων τακτικών γραμμών που μεταφέρουν επιβάτες από και προς την Ελλάδα, «κατά τις νυχτερινές ώρες σε βαθμό που οι συνθήκες να ευνοούν και να ενθαρρύνουν τους επιτηδείους για τη διάπραξη λαθρεμπορικών πράξεων και άλλων ποινικών αδικημάτων και να πλήττουν την αποτελεσματικότητα των ελέγχων της μειωμένης – λόγω έλλειψης προσωπικού – νυχτερινής βάρδιας του Τελωνείου…», σημειώνεται και λίγο πιο κάτω προσθέτει…» ότι επειδή δημιουργήθηκαν βάσιμες υπόνοιες, ότι η άφιξη κατά τις νυχτερινές ώρες ορισμένων δρομολογίων δεν είναι τυχαία, πρόκειται να αναληφθεί πρωτοβουλία για την αλλαγή των δρομολογίων των λεωφορείων των τακτικών γραμμών και την άφιξή τους στην είσοδο και την έξοδο κατά τις ώρες 07.00-22.00 ώστε οι έλεγχοι να διενεργούνται κατά τη διάρκεια της ημέρας με ασφάλεια και πληρότητα», σημειώνεται, ενώ γίνεται αναφορά σε πλήθος ποινικών αδικημάτων, όπως απόπειρες λαθραίας εισαγωγής αλκοολούχων ποτών, αναβολικών και άλλων φαρμάκων, τσιγάρων, απόπειρες εξαγωγής κλεμμένων δικύκλων, εμπορευμάτων χωρίς τελωνειακές διατυπώσεις κ.λπ.Στη συγκεκριμένη περίπτωση δηλαδή, ενώ οι φύλακες (οι υπηρεσίες δηλαδή) έχουν γνώση και άποψη, οι έχοντες την πολιτική ευθύνη λήψης και εφαρμογής των αποφάσεων κοιμούνται τον ύπνο του Δικαίου…
nepirusonline.blogspot.com